Welke voeding tegen huidveroudering – Utrechtse Schoonheid

Welke voeding tegen huidveroudering


Welke voeding werkt tegen huidveroudering?

Iedereen wordt ouder, dat is nu eenmaal een feit en er is niets aan te doen. Waar je wel invloed op hebt, is hoe je ouder wordt. Je huid en dan vooral de huid in je gezicht vertelt veel over je leeftijd. Rimpels onder de ogen, pigment vlekken en andere oneffenheden zijn tekenen van huidveroudering. Deze tekenen zorgen ervoor dat je ouder wordt geschat dan je bent. ‘Je huid weerspiegelt je gezondheid’ is de slogan geweest van een bekend cosmeticamerk en het is waar. Gezond leven helpt om een gezonde, stralende en jonge huid te behouden. Voorkom huidproblemen in de toekomst door kleine aanpassingen te doen in je voeding. Want voeding heeft daar een grotere invloed op huidveroudering dan je denkt.

Je huid en je voeding

Dat is zowel goed als slecht nieuws. Het goede nieuws is dat je je huid dus gezond kunt eten. Met de juiste voeding ondersteun je je huid en zorg je dat deze soepel en zacht blijft. Een soepele huid ziet er jonger uit. Goede voeding werkt vaak beter dan een rimpelbehandeling. Het slechte nieuws dat het ook zichtbaar is in je huid als je minder gezond eet. Gelukkig hebben wij tips voor je welke voeding het beste is voor jouw huid.

Huidproblemen door voedselintolerantie

Als je veel last hebt van eczeem of psoriasis kan het zorgen dat jouw klachten worden veroorzaakt door een voedselintolerantie. Een voedselintolerantie veroorzaakt vaak problemen in de darmen. Daardoor worden voedingsstoffen niet goed opgenomen. Als je denkt dat je last hebt van een voedselintolerantie moet je proberen dat voedingsmiddel zo veel mogelijk uit je dieet te halen. Daarnaast is het belangrijk voor de gezondheid van je darmen om voldoende te slapen en stress te vermijden. Een gelukkig ontspannen leven zorgt dat je je niet alleen fijner voelt, maar ook gezonder bent en kan verschillende huidproblemen voorkomen.

Welke voeding helpt tegen huidveroudering?

Je hoort tegenwoordig veel over superfoods. Als je die maar genoeg eet, dan word je vanzelf gezond. De superfoods zoals boerenkool, frambozen en goj bessen zijn ook best gezond, maar het is het belangrijkste om gevarieerd te eten en voldoende groente, fruit en volkoren producten te eten. Zo krijg je genoeg vitamines, mineralen en andere bouwstoffen binnen. Maar waar moet je nu extra op letten als je huidveroudering tegen wil gaan?

Antioxidanten

Antioxidanten is een verzamelnaam voor verschillende vitamines en spoorelementen. Het zijn stoffen die de werking van vrije radicalen stoppen. Een aantal antioxidanten zijn vitamine C en E, seleen en zink. Je vindt ze vooral in verse voeding zoals groente en fruit. Supplementen met antioxidanten slikken heeft vaak weinig effect. Het is het beste om deze stoffen via je gewone voeding binnen te krijgen. Antioxidanten helpen om schade aan cellen en weefsels te voorkomen, ook het weefsel van je huid. Hierdoor blijft je huid langer gezond.

Vrije radicalen

Vrije radicalen zijn stoffen die juist de afbraak van cellen bevorderen. Ook lijken ze een rol te spelen in huidveroudering. Te veel vrije radicalen in je lichaam kan een rol spelen in het ontstaan van hart- en vaatziekten en schade veroorzaken aan je zenuwstelsel. Dit zijn dus stoffen die je zo veel mogelijk moet vermijden in je voeding. Vrije radicalen helemaal vermijden kan niet, want ze zitten ook in de lucht. Bovendien hebben ze ook goede kanten, ze ruimen bijvoorbeeld ook de beschadigde eiwitten na het sporten op. Je vindt vrije radicalen vooral in bewerkt voedsel, maar ze ontstaan ook bij het braden en bakken van voedsel. Stomen en stoven is beter. Daarnaast ontstaan vrije radicalen als je te lang in de zon zit of wanneer je rookt. Dit is dus het moment om te stoppen.

Eet kleur

Felgekleurd voedsel is vaak gezond, maar dan hebben we het natuurlijk niet over felgekleurde snoepjes. Antioxidanten zitten in verse voeding en dan vooral in voeding met een felle of donkere kleur. Als je goed kijkt, zie je ook dat minder gezonde voeding maar weinig kleur heeft, zeker als het bereid is. Voeg dus in je maaltijd heerlijk groene spinazie toe, felrode aardbeien, zwarte kersen of bramen en een felgroene kiwi. Dan weet je dat je dieet vol zit met gezonde vitamines en andere voedingsstoffen.

Gezonde vetten

Als je voor een gezond dieet gaat, is het misschien verleidelijk om alle vetten te vermijden. Vetten bevatten natuurlijk veel calorieën, maar je huid heeft vetten ook nodig. Je moet alleen letten op welke vetten je binnenkrijgt. Voor een gezonde huid is omega 3 essentieel en dat vind je vooral in visolie en vette vis. Goede vetten zitten ook in avocado’s, noten, zaden en kokosproducten. Het eten van goede vetten doet zelfs meer voor huidverbetering dan het smeren van een vocht inbrengende crème. Je kan dus beter vette vis en een hand noten per dag toevoegen aan je dieet om je huid gezond te houden en droge plekken op je huid tegen te gaan.

Welke vitamine tegen huidveroudering?

Gezonde voeding tegen huidveroudering bestaat uit een gevarieerd voedingspatroon, waarbij je voldoende vitamines binnenkrijgt. Let vooral op de volgende drie vitamines om jouw huid gezond en jong te houden.

Vitamine C

Vitamine C is het bekendste en belangrijkste antioxidant. Vitamine C wordt ook ascorbinezuur genoemd. Deze vitamine helpt bij het vormen van bindweefsel in je lichaam en dus ook in je huid. Daardoor blijft je huid stevig en ontstaan er minder snel rimpels. Verder is vitamine C nodig om ijzer uit je voeding op te kunnen nemen en zorgt het voor een goede weerstand. Je vindt vitamine C vooral in vers fruit en groente. Kook je groente niet te lang, want dan gaat een deel van de vitamine C verloren. Als je voldoende groente en fruit eet, krijg je genoeg vitamine C binnen en hoef je geen supplementen te slikken. Bovendien heeft het geen zin om grote hoeveelheden vitamine C te slikken, want als je te veel van deze vitamine binnen krijgt, plas je dat gewoon weer uit.

Vitamine E

Ook vitamine E is een antioxidant, die helpt om huidveroudering tegen te gaan. Deze vitamine is belangrijk voor de gezondheid van je cellen, waaronder je huidcellen. Vitamine E is oplosbaar in vet en je vindt deze vitamine dan ook vooral in zonnebloemolie, boter, noten, zaden en verschillende soorten groente en fruit. Als je je voeding verhit, breekt de vitamine E af maar er blijft voldoende over. Een ernstig vitamine E-tekort lijdt tot bloedarmoede en spierzwakte, maar dat komt in Nederland nauwelijks voor.

Vitamine A

Tot slot is voldoende vitamine A belangrijk. Vitamine A wordt ook retinol genoemd, wat je misschien wel kent van gezichtscrèmes. Maar vitamine A werkt niet alleen als je het op je huid smeert, de vitamine verbetert ook je huid van binnenuit door de aanmaak van nieuwe huidellen te stimuleren. Vitamine A is belangrijk voor kinderen die in de groei zijn, zorgt voor een gezonde huid, gezond haar en sterke nagels. Bovendien is vitamine A belangrijk voor de werking van je ogen en voor je weerstand. Vitamine A zit vooral in dierlijke producten, zoals eieren, vlees en zuivel. Je lichaam kan het ook zelf aanmaken. Bovendien wordt vitamine A vaak toegevoegd aan halvarine voor op je brood en aan bakproducten. Om je lichaam te stimuleren om vitamine A aan te maken is het belangrijk om zogenaamde carotenoïden te eten, zoals bètacaroteen wat bijvoorbeeld in wortels en boerenkool zit. Wees wel voorzichtig met het gebruik van vitamine A supplementen. Te veel vitamine A kan vergiftiging veroorzaken, waarbij je misselijk wordt en hoofdpijn krijgt en zelfs afwijkingen kunnen ontstaan aan je ogen, je huid en je botten.

Welke voeding is het beste tegen huidveroudering?

Hoewel je huid erop vooruit zal gaan als je een gevarieerd voedingspatroon aanhoudt, zijn er een paar voedingsmiddelen die echt heel goed werken tegen huidveroudering. Wij zetten er een paar voor je op een rij om je te helpen huidveroudering tegen te gaan door je voeding te veranderen.

Bietjes

We zeiden net al dat kleur eten zorgt dat je veel vitamine binnenkrijgt en bietjes zijn daar een mooi voorbeeld van. De felle rode kleur van bietjes vertellen je dat deze groente vol zit met antioxidanten. Bovendien bevatten bieten bloedzuiverende stoffen die ook helpen om acné te bestrijden. Bieten worden ook kroten genoemd en zijn ontzettend veelzijdig. Je kunt ze rauw eten in een salade met haring of appel, je kunt ze koken en in een stamppot verwerken of je maakt er een lekkere soep van.

Broccoli

Broccoli is ontzettend goed voor je. Het bevat veel vitamine C en is daarom goed voor je huid. Bovendien kan je er ontzettend veel mee in de keuken. Je kan broccoli rauw eten of kort stomen of blancheren. Kook broccoli niet te lang, want dan verlies je niet alleen veel vitamine C, je krijgt ook een bittere smaak. Broccoli is daarnaast lekker in een roerbakschotel. Dan blijft hij lekker knapperig en de roosjes nemen veel saus op, waardoor ze heerlijk gaan smaken.

Avocado

Avocado is een van de vette groentes die veel vitamine A bevatten. Daarnaast bevat avocado ook veel vitamine C en vitamine E. Alle vitamines tegen huidveroudering zijn dus in deze wonderlijke groente vertegenwoordigd. Maak een lekkere guacamole of verwerk avocado in een salade. Je kunt van avocado ook een gezichtsmasker maken dat je huid hydrateert en verjongt. Ook vermindert het masker oneffenheden en rode plekjes op je huid.

Noten

Een gezond voedingspatroon bestaat niet alleen uit groente en fruit. Ook noten zijn een goede bron van gezonde vetten en vitamine E, waardoor het herstel van je huid wordt bevorderd en je huid wordt gehydrateerd. De vetzuren in de noten beschermen je huid tegen schade door de zon en ze stimuleren de natuurlijke bescherming van je huid. Eet wel vooral ongebrande noten, want deze bevatten meer vitamines. Eet bovendien ook het vliesje van de noot, want hier zitten de meeste antioxidanten in. Een handje noten per dag in je yoghurt of je salade is voldoende om van de voordelen van noten te profiteren.

Bosbessen

Bosbessen bevatten veel vitamine A en C, maar ook anthocyanine. Dit is een antioxidant dat het verlies van collageen tegengaat en je huid beschermt tegen te zon. Het verlies van collageen is een van de belangrijkste tekenen van huidverouderingen. Door minder collageen in je huid wordt je huid dunner en slapper, waardoor rimpels ontstaan. Door voldoende collageen in je voeding kan je dit proces vertragen. De bosbessen die je in de supermarkt vindt, zijn al goed voor je, maar wilde bosbessen zijn nog beter. Deze zijn kleiner en donkerder van kleur en bevatten met vitamines en antioxidanten.

Zuurkool

Niet iedereen vindt zuurkool lekker, maar het is wel heel gezond. Zuurkool zorgt vooral voor gezonde darmen, waardoor je voedingsstoffen beter opneemt. Dat leidt weer tot een gezonde en stralende huid. Zuurkool is witte kool dat is gefermenteerd. Door dit proces ontstaan probiotica. Dat zijn gezonde bacteriën die je darmflora ondersteunen. Als je zuurkool uit de supermarkt niet zo lekker vindt, kan je het ook zelf maken. Je hebt dan zelf in de hand hoe zuur je de kool maakt. Zuurkool kan je zo eten, op een broodje hotdog of je kan het verwerken in een lekkere ovenschotel.

Zoete aardappel

Een zoete aardappel is feloranje, wat een teken is van veel antioxidanten. De kleur wordt vooral veroorzaakt door bètacaroteen. Jouw lichaam kan met bètacaroteen zelf vitamine A aanmaken. Deze vitamine zorgt dat de elasticiteit van je huid behouden blijft, waardoor deze er jonger uit blijft zien. Ook helpt vitamine A om dode huidcellen af te scheiden. Een zoete aardappel kan je eigenlijk op dezelfde manier verwerken als gewone aardappels. Snij ze in schijfjes om lekker op te bakken of gebruik ze in kleine blokjes om ze in een groenteschotel te verwerken. Je kan er ook puree of zelfs soep van maken.

    Enthousiast geworden?
    Maak een afspraak

    Online via het contactformulier of telefonisch via 06 824 377 78.
    We zien je graag in de salon.


    WhatsApp +31682437778